onsdag, augusti 01, 2007

Att färga garn med Kool-Aid

Efter en härlig dag hemma hos E är det så dags att avlägga rapport. Jag har så mycket att visa att jag tror jag delar upp det i två inlägg. Börjar med en beskrivning av hur själva färgningsprocessen med Kool-Aid kan gå till, så får nästa inlägg handla lite mer om saker vi lärde oss på vägen.


Att färga garn med Kool-Aid är jätteenkelt!

1. Skaffa Kool-Aid-pulver. Kool-Aid är ett slags saft-pulver som man kan köpa i små påsar i vanliga livsmedelsbutiker i bla USA. Har du tur känner du någon som är på väg till USA och kan handla med sig några påsar hem. Vill du ha riktigt mättade färger ska du beräkna ca 1 påse/30g garn.2. Blanda innehållet i en påse med ca 0,75 dl vatten. Använd gärna engångsmuggar och skedar.
Om du vill kan du även experimentera med att blanda olika färger med varandra.
3. Fukta ditt garn (Obs! Kool-Aid färgar bara animaliska fibrer!) ordentligt med vatten. Det ska vara genomvått, men inte dyngsurt. 4. Lägg garnet i en microsäker behållare av glas eller porslin och börja "måla". Du kan droppa, skvätta eller hälla på färgen på garnet. Det finns inga regler - ha kul!5. Stoppa in formen med garn i micron och kör på full effekt ca 2 min. Låt sedan garnet vila ett par minuter. Se efter om vattnet i botten på formen är klart, eller om det finns färg kvar i det.
Är vattnet klart är färgningen färdig. Annars kör du ett par minuter till i micron och kollar igen - fortsätt så tills vattnet är klart.6. Låt garnet svalna lite, så att du kan ta i det utan besvär.

7. Skölj igenom garnet med vatten som har samma temperatur som garnet. Pressa försiktigt ur vattnet.

8. Lägg garnet i en tvättpåse och centrifugera det i tvättmaskinen och häng det därefter på tork. (Eller häng det på tork direkt.)

9. Ta en kopp kaffe och sätt dig och NJUT av det unika handmålade garn du åstadkommit!

8 kommentarer:

Dödergök sa...

Oh vad fint och inspirerande! Synd att jag inte känner någon som ska till USA...

Mia sa...

Kool-Aid är ju en mycket vanlig dryck i USA, framför allt för barn. Om man kan färga animaliska fibrer med det, undrar jag vad Kool-Aid egentligen innehåller och hur amerikaner egentligen ser ut inuti.... Kanske hade science fictionserien "V" inte några specialeffekter när ödlorna visade sig ha grönt blod...
Yuck (för att tala amerikanska)

Monica Hansen sa...

Supertack för tips! Ok att jag länkar hit?

Matilda sa...

man kan säkerligen köpa Kool-Aid på ebay.com. Ebay har det mesta!

Awelyne sa...

Verkligen fint! Jag sökte på "Vad är Kool Aid?" och detta listades högt och jag är inte förvånad eftersom detta visade jättebra hur allt går till. Jag har nämligen blivit lite nyfiken på det här med att färga sitt eget garn. troligtvis åker jag till USA i somma så då får jag väl köpa väskan full och ta med det hem.

Anonym sa...

man kan köpa kool aid från garnhärvan

Anonym sa...

Det billigaste och snabbaste sättet att köpa Kool-Aid i Sverige är från hemsidan www.Americanfoodware.com. Gratis frakt och skickas från Sverige. / Annika

Sjömans-Elin sa...

Tack för instruktionen! Färgar med Kool Aid för första gången idag. :)